Když se člověk rozhodne cestovat letadlem, představuje si, že bude díky vlastnostem tohoto dopravního prostředku v cíli rychle, pohodlně a bezpečně. A zatímco ty poslední dvě vlastnosti letu – tedy pohodlí a bezpečnost – splněny s největší pravděpodobností budou, alespoň tedy v rámci možností, jež se nabízejí, s tou rychlostí už tomu tak být nemusí.

spožděný let

Letadlo je sice stroj, který se umí pohybovat rychle, ale obsluhují ho lidé a ti zase až tak dokonalí nejsou. A v důsledku toho pak nejednou dojde ke zpoždění.
Někdy je takové zpoždění relativně krátké, nikoho příliš nevzrušující, ovšem i pravý opak může být a nejednou i je pravdou. A to je pak nepříjemné. Nejen proto, že se člověk dostaví pozdě do cíle, ale třeba i proto, že může zmeškat odvoz, navazující let, může se ocitnout v situaci, kdy ho čeká mnohahodinové čekání a někdy i nocování v cizím městě a na cizím letišti, a kdo ví, jaké ještě mohou následovat komplikace.

Bylo by skvělé, kdyby třeba člověk vyplnil v případě zpoždění letu formulář a hned se mu dostalo všeho, na co má nárok. Hned by dostal adekvátní občerstvení, hned a bez řečí by ho v případě pobytu na cizím místě přes noc ubytovali, odvezli do hotelu a ráno zase zpět na letiště, hned by mu poskytli bezplatnou možnost telefonátu či e-mailové komunikace, pak ho dopravili do cíle (nebo v případě zájmu a splnění podmínek zpět do výchozí destinace) nejbližším možným letem a ještě mu vyplatili adekvátní finanční kompenzaci.
Jenže bohužel se tak v nejednom případě neděje. A člověk aby se pak buď smířil s tím, že ho aerolinie vzaly na hůl, nebo se o svá práva zasadil. Samozřejmě v případě, že mu vzniká nárok na to či ono, jak je to upraveno v přepravních podmínkách a třeba i v EU regulaci 261/2004 nebo zákonech jiných zemí, v nichž ty které aerolinie působí.

formulář

Protože člověk sice na leccos nárok má, jenže leteckým společnostem se do utrácení moc nechce a nejednou se tak snaží vykrucovat nebo vše přejít mlčením. A proto by se člověk měl pídit po tom, co mu náleží, aby se neošidil. A pokud neuspěje, měl by vsadit na právníky, kteří se tímto oborem zabývají, kteří se vyznají a dokonce si vezmou provizi za své služby teprve tehdy, když takovému pasažérovi jeho odškodné vymohou.
Protože zpoždění je nepříjemné, ale připravení se o ‚bolestné‘ za něj je vysloveně zbytečné a hloupé.